MSI storsatsar på QD-OLED med sex nya bildskärmar

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

MPG 321URX kommer jag definitivt kika närmare på. QD-OLED, 240Hz och kombinationen 32" och 3840x2160 är typ vad jag vill ersätta med min nuvarande IPS-skärm med i övrigt samma/liknande specs. 240Hz är lite overkill men 120Hz+ är iallafall ett måste vilket nuvarande skärm iallafall fixar (144Hz).

Hoppas fler modeller med samma specs dyker upp framöver. Asus skärm som kommer nästa vår har jag lite span på med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

49" , 7680 x 2160, 1000R, 240hz, OLED.. Min dröm skärm

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

32" 4K OLED @ 240 Hz, jag är redo. Det är uppgraderingen jag väntat på för att lämna 1080p. Det blir en sådan skärm + 5090* år 2025.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

32" 4K OLED @ 240 Hz, jag är redo. Det är uppgraderingen jag väntat på för att lämna 1080p. Det blir en sådan skärm + 5090* år 2025.

2025 då får du vänta länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Då sambon behöver mycket skärm när hon arbetar hemma så vill jag ersätta 2x 34" 21:9 3440x1440 skärmar med en 49" 32:9 5120x1440. Så det är ju trevligt att se att det kommer mer och mer OLED-skärmar för det.

Varför vill du/ni ha så lite upplösning i höjd? (Alternativt i bredd om du/ni ska köra i porträttläge).

5120x1440 ger mindre användbar yta än vanliga 4K UHD 3840x2160
Om inte skärmen används till något där man behöver 'bara bredd', typ panoramabilder.

3440x2=6880
Så nuvarande lösning blir typ ~ 7K i bredd och du vill att hon ska gå ner till 5K ?

Sett till arbetsyta per krona så är troligtvis en 4K UHD TV med HDMI ingång som man kan koppla datorn till mest arbetsyta per krona.

Sen kan det ju finnas andra aspekter, så som färgkalibrering eller uppdateringsfrekvenser och sånt som kan göra en datorskärm till ett bättre köp än att använda en TV som datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Varför vill du/ni ha så lite upplösning i höjd? (Alternativt i bredd om du/ni ska köra i porträttläge).

5120x1440 ger mindre användbar yta än vanliga 4K UHD 3840x2160
Om inte skärmen används till något där man behöver 'bara bredd', typ panoramabilder.

3440x2=6880
Så nuvarande lösning blir typ ~ 7K i bredd och du vill att hon ska gå ner till 5K ?

Sett till arbetsyta per krona så är troligtvis en 4K UHD TV med HDMI ingång som man kan koppla datorn till mest arbetsyta per krona.

Sen kan det ju finnas andra aspekter, så som färgkalibrering eller uppdateringsfrekvenser och sånt som kan göra en datorskärm till ett bättre köp än att använda en TV som datorskärm.

Jag hade varit ok med högre upplösning om inte alla grafikkort va så klena. Upplösningen måste också se bra ut i Windows vid 100% scaling för allt annat är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag hade varit ok med högre upplösning om inte alla grafikkort va så klena. Upplösningen måste också se bra ut i Windows vid 100% scaling för allt annat är ett skämt.

Är du @wargreymon 's sambo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Varför vill du/ni ha så lite upplösning i höjd? (Alternativt i bredd om du/ni ska köra i porträttläge).

5120x1440 ger mindre användbar yta än vanliga 4K UHD 3840x2160
Om inte skärmen används till något där man behöver 'bara bredd', typ panoramabilder.

3440x2=6880
Så nuvarande lösning blir typ ~ 7K i bredd och du vill att hon ska gå ner till 5K ?

Sett till arbetsyta per krona så är troligtvis en 4K UHD TV med HDMI ingång som man kan koppla datorn till mest arbetsyta per krona.

Sen kan det ju finnas andra aspekter, så som färgkalibrering eller uppdateringsfrekvenser och sånt som kan göra en datorskärm till ett bättre köp än att använda en TV som datorskärm.

För att det i mitt tycke är grymt jobbigt med en för hög skärm. Har använt en 4K 42" tidigare, men inget vidare att arbeta med. Sitta med flera fönster på bredare yta är trevligare än fönster på höjden. Sedan fattar jag väl att det blir mindre yta att gå från 2x34" till 49", men vad jag vet finns det ingen 42:9 skärm som motsvarar 2x 34" Ultrawide. Så det blir som en lagom kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är du @wargreymon 's sambo?

Vill du inte att andra folk svarar så kan du skicka PM :>

Permalänk
Medlem

Sitter med en 34" 3440*1440 IPS idag och älskar storlek och format. Uppgradering till OLED i samma format gör jag gärna, bara inte priset blir löjligt högt.

Permalänk
Skrivet av effe0p:

Vill du så kan du få plats med mer skärmar. Jag körde fram tills nyligen en setup bestående av en stor 49" 32:9 samt 3 andra skärmar på sidorna och ovanför. Gick alldeles utmärkt.

Det är ju definitivt inte en norm att ha den platsen haha, jag har två stycken 27" skärmar och att ens ha plats med EN skärm till dessa hade krävt att jag typ bryter nacken varje gång jag skulle behöva kolla på den.

För mig så är det nog optimalt med två vanliga skärmar ist...

Permalänk
Medlem

Har 38 med 3840x1600 idag och vill inte heller gå ner i PPI. Trist att de bredaste skärmarna går från 34 tum (tex alienware) till 49 men behåller den lägre upplösningen på höjden och detta fokus på ultra wide med dåligt spelstöd. Föredrar 21:9 alla dagar i veckan. Ser inte heller hur någon ska kräma ut 240hz eller mer när upplösningarna och storlekarna går upp så slipper gärna hz racet. 42 4K 144 hade kunnat varit ett trevlig realistiskt steg upp men där verkar alla paneler bara gå till tvs. LG/asus kör lite 42 skärmar men inget QD-oled vad jag sett, varken första eller andra generationen.

Permalänk
Medlem

Har varit riktigt sugen på en oled skärm rätt länge nu (27” 1440p/ alt kanske 32” 4k) - det som håller mig tillbaka är framför allt problemen med subpixel renderingen av text - har det skett någon förbättring på det området än?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara hur det fungerar med OLED som skrivbordskärm, syftarpå inbränning?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Åhh, 4k 32" oled är min dröm. Det hade varit fantastiskt verkligen men priset kommer ju hiskeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Åhh, 4k 32" oled är min dröm. Det hade varit fantastiskt verkligen men priset kommer ju hiskeligt.

Är inte inbränningar ett problem längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Ser inte heller hur någon ska kräma ut 240hz eller mer när upplösningarna och storlekarna går upp så slipper gärna hz racet.

Den ena möjligheten är att
Någon kan köpa en skärm idag och använda till sitt befintliga system.
Sen när de senare uppgraderar eller köper ny dator använda samma skärm, fast med kraftfullare dator/grafikkort.

Den andra är att inte köra native. Utan rendera i lägre upplösning och sen skala upp det.

Är väl de varianter jag kan komma på.

Men med tanke på fokuset på DLSS och FSR de senaste åren så verkar det som att uppskalningsalternativet kommer vara ganska vanligt åtminstone de närmare åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

För att det i mitt tycke är grymt jobbigt med en för hög skärm. Har använt en 4K 42" tidigare, men inget vidare att arbeta med. Sitta med flera fönster på bredare yta är trevligare än fönster på höjden. Sedan fattar jag väl att det blir mindre yta att gå från 2x34" till 49", men vad jag vet finns det ingen 42:9 skärm som motsvarar 2x 34" Ultrawide. Så det blir som en lagom kompromiss.

I tidigare inlägg lät det som att din sambo hade behov av stor arbetsyta (med andra ord, hög total upplösning).
I så fall kanske hon inte vill bli nergraderad ?

Vi får väl fråga ...

@LeVvE

Vad kommer wargreymon's sambo tycka om att ha mindre att jobba med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hehe jag tänkte precis tvärtom - 1800R är ju samma som jag har nu på en 49", nice!
Spelar dock mest MMO - kasnke annorlunda vid andra typer av spel men jag tycker att inlevelsen är bra vid 1800.

Jag vred nacken för mycket i FPS. Att gå från 1800R till vad nu G9 har var en dröm! MMO kan mycket väl vara annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I tidigare inlägg lät det som att din sambo hade behov av stor arbetsyta (med andra ord, hög total upplösning).
I så fall kanske hon inte vill bli nergraderad ?

Vi får väl fråga ...

@LeVvE

Vad kommer wargreymon's sambo tycka om att ha mindre att jobba med ?

Hon tycker det hade varit ruskigt trevligt med en skärm. Som sagt fattar vi bägge att det blir mindre total yta, men blir trevligare upplevelse. Sedan är det inte att hon inte kan leva utan den ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Har en OLED 42" idag. Hade varit trevligt med QD-OLED 42" istället.

Menar du en 32" för annars är det mer av en sidegrade med vissa fördelar och vissa nackdelar men på det stora hela rätt lika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag vred nacken för mycket i FPS. Att gå från 1800R till vad nu G9 har var en dröm! MMO kan mycket väl vara annorlunda.

1000R kräver dock att du vrider på huvudet ännu mer om det nu är så att du faktiskt ska se sidorna annat än i periferin förutsatt samma avstånd till skärmen. Nu har väl många FPS inte ens stöd för 32:9 av olika skäl.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av JonasT:

Skjuter från höften med 16-18k.

Det är säkert inte långt från sanningen, men det är dock en ansenlig summa pengar för en datorskärm.. och något jag inte kommer välja att punga upp med tanke på elpriser, räntor och inflation i allmänhet.

Men men, drömma kan man ju... 🫠

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Vill du så kan du få plats med mer skärmar. Jag körde fram tills nyligen en setup bestående av en stor 49" 32:9 samt 3 andra skärmar på sidorna och ovanför. Gick alldeles utmärkt.

Och andra sidan har man 49" och van vid mer traditionella skärmar så går ju den stora skärmen att använda som 2 eller 3 mindre skärmar så enligt frågeställaren går det köra lite film på ena sidan och ändå få fullgod upplevelse på resten för spel eller arbete 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Menar du en 32" för annars är det mer av en sidegrade med vissa fördelar och vissa nackdelar men på det stora hela rätt lika?

Nix, 42, vill ha samma storlek som innan. Vad är nackdelarna med qd-oled jämfört med oled enligt dig?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är inte inbränningar ett problem längre?

Jag har läst rapporter från människor som använt oled som monitor i flera år utan inbränningar. Jag själv vidtar åtgärder när jag använder min oled-tv som monitor, mest för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Electrizer:

Jag har läst rapporter från människor som använt oled som monitor i flera år utan inbränningar. Jag själv vidtar åtgärder när jag använder min oled-tv som monitor, mest för att vara på den säkra sidan.

Verkar som problemet är lite överskattat med. Minns TV4as solhärva för flertalet år sedan men tekniken har ju också gått framåt. Min idag rätt gamla LG OLED 55B7v är en modell från 2017 som fortfarande inte har fått några uppenbara problem. Hur hårt den körs varierar, när något nytt tokbra spel släppts så har den kunnat köras många timmar i sträck utan paus. Har en HTPC med skrivbord inkopplat som är synlig en del. Kör jag Shield Pro så står den ofta ett par minuter innan den låter TVn vila.

Och nyare skärmar än denna bör vara mycket bättre på att hantera och motverka inbränningar. Inget som hindrar mig att köpa just en ren datorskärm med OLED när en passande blir tillgänglig. Men kommer definitivt bry mig lite extra att företaget bakom produkten är seriös och faktiskt är villig och kan hantera garantiärenden vettigt om det nu fortfarande skulle vara ett problem. Men det är inget som särskiljer just det köpet mot något annat egentligen. Tillverkare och ÅF ska göra sitt även de.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Någon som kan förklara hur det fungerar med OLED som skrivbordskärm, syftarpå inbränning?

Hej, jag har en 65" QD-OLED och har aldrig sett någon inbränning överhuvudtaget.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

1000R kräver dock att du vrider på huvudet ännu mer om det nu är så att du faktiskt ska se sidorna annat än i periferin förutsatt samma avstånd till skärmen. Nu har väl många FPS inte ens stöd för 32:9 av olika skäl.

Det är just periferin jag använder. Det blir närmare till all skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Någon som kan förklara hur det fungerar med OLED som skrivbordskärm, syftarpå inbränning?

@Laxpudding har förklarat det flera gånger tidigare. Bara söka på hans inlägg.